۱۳۹۵ بهمن ۲, شنبه

ادتداد در اسلام به مرگ منتهی میشود

toggle search input toggle main navigation پخش زنده شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ تهران ۱۶:۴۹ - ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ تابو اعدام مرتد چه مبنایی در فقه اسلامی دارد؟ ۳۰.دی.۱۳۹۵ فهیمه خضر حیدری  ارسال دیدن نظرات دینداری آیا امری است شخصی یا سیاسی؟ ‌خروج مسلمان یا مسلمان‌زاده از دین اسلام و گرویدن به ادیان دیگر یا انتخاب بی‌دینی چرا در این دین مجازات دارد؟ صدور حکم ارتداد و اعدام مرتد را چه استدلال‌هایی در اسلام پشتیبانی می‌کند؟ در تابوی این هفته سجاد نیک‌آیین پژوهشگر دینی، و عبدالفتاح خدمتی دین‌پژوه اهل سنت، بر سر این موضوع بحث می‌کنند. اعدام مرتد چه مبنایی در فقه اسلامی دارد؟ 0:00:00/0:25:00 لینک مستقیم آقای خدمتی، اساساً چرا در دین اسلام مسئله‌ای به نام ارتداد و خروج از دین مطرح است و شما تناقض این امر را با «‌لا اکراه فی‌الدین» ‌که در دین اسلام آمده، چگونه توضیح می‌دهید؟  عبدالفتاح خدمتی دین‌پژوه اهل سنت، و مدیر شبکه ماهواره‌ای کلمه است. ​عبدالفتاح خدمتی: ‌در رابطه با پرسش حضرتعالی باید گفت که «‌لا اکراه فی‌الدین»‌ برای دعوت کسی به دین اسلام آمده که به اجبار و زور نباشد، اما آيه ارتداد و اینکه کسی از دین مرتد می‌شود و از دین بر می‌گردد. معنایش این است که برای دین گران تمام می‌شود و تبلیغ علیه دین اسلام می‌شود، به همین دلیل با آن فرد برخورد می‌شود. بنابراین برای قبول اسلام اجباری نیست، ولی برای خروج از اسلام کسی که با رغبت خود [دین اسلام] پذیرفت و بخواهد از اسلام برگردد و با این برگشت لطمه‌ای به اسلام بزند در قوانین اسلامی با او برخورد می‌شود. آقای خدمتی، مردم ازدواج هم که می‌کنند با رغبت ازدواج می‌کنند ولی ممکن است روزی بخواهند جدا بشوند و طلاق بگیرند و از این عهد و قراردادی که بستند خارج بشوند. یعنی در این نگاهی که شما عنوان می‌کنید اگر قراردادی انسان با خداوند امضا کرد و به دینی ایمان آورد به نام دین اسلام دیگر خروج از آن اساساً محال است. خدمتی: ‌ببینید شما موضوع طلاق و ازدواج را عنوان فرمودید که بین دو فرد هست. اما اینجا مسئله، مسئله یک دین است که قانون آسمانی است. اگر برای این تبلیغی نشود، مشکلی نیست و کسی هم کاری به او ندارد اما اگر برای برگشت از اسلام بخواهد تبلیغ کند با او برخورد می‌شود. با انتخاب ایده خود نباید علیه دین دیگری تبلیغات سوء داشته باشیم. اینجاست که مسئله برخورد با مرتد، ابتدائاً قتل یا اعدام نیست. برای همین است که به او مهلت می‌دهند که سه روز یا بیشتر فکر کند تا از ارتداد برگردد و بعضاً هم می‌بینیم آنها که ادعا می‌کنند مرتد شدند، بعد از آنکه با آنها گفت‌وگو می‌شود متوجه می‌شویم این فرد اصلاً مسلمان نبوده، چیزی از قرآن نخوانده، چیزی از اسلام یاد نگرفته. بسیار خوب اجازه بدهید ببینیم آقای نیک‌آیین در این باره چه فکر می‌کنند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر